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「鈴木大拙: 続・禅と日本文化」その2。あるイギリス人大使が認めた、禅と日本的性格の関係とは? “Daisetz Suzuki: Zen and Japanese culture (rev.)” No.2――What is the relationship between Zen and the Japanese character, which was recognized by a British ambassador?

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日本文化を世界に紹介することに多大な貢献をした、鈴木大拙。世界中で手に入れる
ことができる彼の名著(改訂版)をご紹介します。禅と日本的性格の関係について、ある
イギリス人大使の見解とともに解説――バイリンガルで、どうぞ。

Daisetz Suzuki made a great contribution to introducing Japanese culture to the world. I
introduce his masterpiece (revised version) which is available around the world He gives
us commentaries on the relationship between Zen and the Japanese character along
with the view of a British ambassador――more to come both in English and in Japanese.

 

 

 

To understand the cultural life of the Japanese people in all its different aspects,
including their intensive love of Nature, which we have spoken of just now, it is essential,
as I have repeatedly stated, to delve into the secrets od Zen Buddhism. Without some
knowledge of these the Japanese character is difficult to appreciate. This does not, of
course, mean that Zen is everything in the molding of the character and general culture
of the Japanese people. What I mean is that, when Zen is grasped, we can with some
degree of ease get into the depth of their spiritual life in all its varied expressions.

日本人の深い自然愛は上述の通りだが、なお、その他のあらゆる方面から、その文化
生活を理解するには、どうしても禅仏教の秘密を深く定める必要がある。禅を多少でも
知らぬと、日本的性格は味わい難いようだ。これは何も、禅そのものが直ちに日本人の
性格とその一般文化を造りあげたという意味ではなくて、禅に理解があれば、色々の形
に表現される日本人の精神生活の深みに、ある程度容易に達することが出来ようかと
いうのである。

 

 

This fact is recognized, consciously or unconsciously, by scholars and by men in the
street. The former recognized it in an analytical and critical manner worthy of their
profession; the latter appreciate it by actually living in it, in the delight they feel in
listening to tales and traditions traceable somehow to the teaching of Zen Buddhism.

この事実を学者は意識的に認めるが、市井の人々は無意識のうちに認めている。学者の
認め方はそれ相応に分析的で批判的であるが、市井人は、禅宗の教えから由来したかと
思うような口碑伝説をよろこんで聴く、という風に、現実に生かしてこれを味わい知る
のである。

 

 

That Zen has had a great deal to do in the building of Japanese character and culture is
pointed out also by foreign writers on Japan, among whom we may mention the
following. The late Sir Charles Eliot, who most unfortunately passed away without
personally revising his valuable book, Japanese Buddhism, writes (p.396):

禅が日本的性格と文化を造る上に関わることの大きいことも、日本について書いている
外国の著者の強く指摘するところで、その一例を次に挙げよう。チャールズ・
エリオット(Sir Charles Eliot)の名著「日本仏教(Japanese Buddhism)」は、不幸にして
著者生前に校閲を経なかったものだが、該著にいわく、

 

 

“Zen has been a great power in the artistic, intellectual, and even the political life of the
Far East. To a certain extent it has molded the Japanese character, but it is also the
expression of the character. No other form of Buddhism is so thoroughly Japanese.”

『禅は東洋の芸術的・知識的および政治的生活においてさえ、偉大な力であった。ある
程度まで、それは日本的性格を造ったが、禅もまた日本的性格の表現である。他の
いかなる仏教もこれほど日本的なものはない。』

 

 

The one significant point here is that Zen is the expression of the Japanese character.
Historically, Zen started in China about fifteen hundred years ago, and it was not until the
latter part of the Sung dynasty (961-1280), that is, in the earlier part of the thirteenth
century, that Zen was brought to Japan. Thus the history of Zen in Japan is far younger
than in China, but it was so adaptable to the character of the Japanese people,
especially in its moral and aesthetic aspects, that it has penetrated far more deeply and
widely into Japanese life than into Chinese. Hence we see that statement made by the
author of Japanese Buddhism is not at all an exaggeration.

このチャールズ・エリオットの言葉の中で、意義深い点は、禅が日本的性格の表現だ、
というにある。歴史的に見ると、禅は約千五百年も前に、支那に誕生したが、宋代の
後期に至って初めて、日本にもたらされた。したがって、日本における禅の歴史は支那
におけるそれよりもずっと新しいわけだが、日本人の性格に、特に精神的・審美的方面
で、よく適応したので、支那人の生活より日本人の生活にずっと深く広く浸透したので
あった。だから「日本仏教」の著者の言明は少しも誇張ではない。


 

Zen and Japanese Culture (Bollingen Series (General) Book 334) (English Edition)

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Japanese Buddhism

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Zen and Japanese Culture (Audio Cassette)

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