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仏教で読み解く「サピエンス全史」その5。「善と悪」、「天国と地獄」、など物事を二つに分ける考え方は、どこからきているか? Reading “Sapiens: A Brief History of Humankind” through Buddhism. No.5――Where does the idea of dividing things into two, such as “good and evil” or “heaven and hell,” come from?

 

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聖書からスターウォーズまで。西洋の主流である「二元論」は、どこから来るのか?
「サピエンス全史」「ホモ・デウス」など、2000万部以上の世界的ベストセラーの
著者・ユヴァル・ノア・ハラリが解説――バイリンガルで、どうぞ。

From the Bible to Star Wars saga. Where does “dualism,” which dominates the West
come from?  Yuval Noah Harari, who is the author of world best-sellers of over 20 million
copies such as “Sapiens: A Brief History of Humankind” “Homo Deus: A Brief History of
Tomorrow,” gives us commentaries on this issue ――more to come both in English and
in Japanese.

 

 

 

Polytheism gave birth not merely to monotheist religions, but also to dualistic ones.
Dualistic religions espouse the existence of two opposing powers: good and evil. Unlike
monotheism, dualism believes that evil is an independent power, neither created by the
good God, nor subordinate to it. Dualism explains that the entire universe is
a battleground between these two forces, and that everything that happens in the world
is part of the struggle.

多神教一神教だけでなく、二元論の宗教も産んだ。二元論の宗教は、善と悪という
二つの対立する力の存在を認めている。一神教と違い、二元論では、悪の力は独立した
力であり、善き神に創造されたものでも、善き神に従属するものでもないと信じられて
いる。二元論では、全宇宙はこれら二つの力の戦場で、世界で起こることはすべてその
争いの一部だと説明される。

 

 

Dualism is a very attractive world view because it has a short and simple answer to the
famous Problem of Evil, one of the fundamental concerns of human thought. ‘Why is
there evil in the world? Why is there suffering? Why do bad things happen to good
people?’

二元論が非常に魅力的な世界観なのは、人類の思想にとって根本的な関心事の一つで
ある、有名な「悪の問題」に、それが短くて単純な答えを出せるからだ。「世界には
なぜ悪があるのか?なぜ苦しみがあるのか?なぜ善い人に悪いことが起こるのか?」

 

 

For dualists, it’s easy to explain evil. Bad things happen even to good people because
the world is not governed single-handedly by a good God. There is an independent evil
power loose in the world. The evil power does bad things.

二元論者にとって、悪を説明するのはたやすい。善い人にさえ悪いことが起こるのは、
善き神が独力で世界を支配しているわけではないからだ。神とは別個の悪の力が世界
には野放しになっている。その悪の力が悪さをするのだ。

 

 

Jewish, Christian and Muslim monotheism absorbed numerous dualist beliefs and
practices, and some of the most basic ideas of what we call ‘monotheism’ are, in fact,
dualist in origin and spirit. Countless Christians, Muslims and Jews believe in a powerful
evil force――like the one Christians call the Devil or Satan――who can act
independently, fight against the good God, and wreak havoc without God’s permission.

一神教ユダヤ教キリスト教イスラム教は、二元論の信仰や慣行をたっぷり吸収
した。じつは私たちが「一神論」と呼ぶものの最も基本的な概念の一部は、二元論を
起源とし、その精神を受け継いでいる。無数のキリスト教徒やイスラム教徒、ユダヤ
教徒が強力な悪の力(キリスト教徒が悪魔やサタンと呼ぶ類のもの)の存在を信じて
いる。そうした力は、独自に振る舞い、善き神と戦い、神の許しなしに猛威を振るう。

 

 

How can a monotheist adhere to such a dualistic belief (which, by the way, is nowhere to
be found in the Old Testament)? Logically, it is impossible. Either you believe in a single
omnipotent God or you believe in two opposing powers, neither of which is omnipotent.

一神教信者はそのような二元論の信念(ちなみに、旧約聖書にはそうした二元論の信念は
どこにも見つからない)をどうして信奉できるのだろう?論理的には、それは不可能だ。
人は、単一の全能の絶対神を信じるか、ともに全能ではない二つの相反する力を
信じるかのどちらかのはずだ。

 

 

Still, humans have a wonderful capacity to believe in contradictions. So it should not
come as a surprise that millions of pious Christians, Muslims and Jews manage to
believe at one and the same time in an omnipotent God and an independent Devil.

それでも、人類には矛盾しているものを信じる素晴らしい才能がある。だから、厖大な
数の敬虔なキリスト教徒やイスラム教徒、ユダヤ教徒が、全能の絶対神と、それとは
独立した悪魔の存在を信じていたとしても、驚いてはならない。

 

 

Countless Christians, Muslims and Jews have gone so far as to imagine that the good
God even needs our help in its struggle against the Devil, which inspired among other
things the call for jihads and crusades.

無数のキリスト教徒やイスラム教徒、ユダヤ教徒は、善き神が悪魔との戦いで私たちの
助けを必要としているとさえ想像している。それが動機となって、イスラム教や
キリスト教の聖戦を求める呼びかけがなされたりするのだ。

 

 

In fact, monotheism, as it has played out in history, is a kaleidoscope of monotheist,
dualist, polytheist and animist legacies, jumbling together under a single divine umbrella.
The average Christian believes in the monotheist God, but also in the dualist Devil, in
polytheist saints, and animist ghosts.

じつのところ一神教は、歴史上の展開を見ると、一神教や二元論、多神教アニミズム
の遺産が、単一の神聖な傘下で入り乱れている万華鏡のようなものだ。平均的な
キリスト教徒は一神教絶対神を信じているが、二元論の悪魔や、多神教的な
聖人たち、アニミズム的な死者の霊も信じている。

 

 

Scholars of religion have a name for this simultaneous avowal of different and even
contradictory ideas and the combination of rituals and practices taken from different
sources. It’s called syncretism. Syncretism might, in fact, be the single great world
religion.

このように異なるばかりか矛盾さえする考え方を公然と是認し、さまざまな起源の儀式
や慣行を組み合わせることを、宗教学者たちは混合主義と呼んでいる。じつは、
混合主義こそが、唯一の偉大な世界的宗教なのかもしれない。

 

 

――――How was it? Incidentally, Buddhism is known as a religion of nonduality. For
those who want to know about the details of nonduality, I recommend “Nonduality:
In Buddhism and Beyond ” by David R. Loy.

――――いかがでしたか?ちなみに、仏教は、非二元性の宗教として知られています。
非二元性について詳しく知りたい人には、デイヴィッド・ロイの「Nonduality: In
Buddhism and Beyond」をお薦めします。

 

 

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