しあわせになる英語 English for Happiness

日曜更新。人生に役立つバイリンガルの学び。

「ブッダのサイコセラピー」。その13。あなたの人生を変える瞑想の核心「純粋な注意=マインドフルネス」とは何か? “Thoughts Without A Thinker” No.13――What is “bare attention=mindfulness,” which is the core of meditation to transform your life?

 

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この本では、瞑想に取り組む人なら、おそらく誰でも興味のある「マインドフルネス
(気づき)」を「純粋な注意」と呼んで詳しく解説しています――バイリンガルで、
どうぞ。

This book gives detailed commentaries on “mindfulness,” calling it “bare attention,” in
which probably every meditator is interested――more to come both in English and in
Japanese.

 

 

 

Meditation is ruthless in the way it reveals the stark reality of our day-to-day mind. We
are constantly murmuring, muttering, scheming, or wondering to ourselves under our
breath: comforting ourselves, in a perverse fashion, with our own silent voices. Much of
our interior life is characterized by this kind of primary process, almost infantile, way of
thinking: “I like this. I don’t like that. She hurts me. How can I get that? More of this, no
more of that.”

瞑想は、その日その日の赤裸々な心のありさまを情け容赦なく明らかにします。私たち
は、いつも息をしながらブツブツ言ったり、愚痴をこぼしたり、企んだり、独り言を
言ったりしています。内面の声がひねくれた仕方で自分を慰めているのです。私たちの
内的生活の大部分は、このような子どもじみた思考の一次プロセスによって特徴づけ
られます。「これが好きだ。あれは好きじゃない。彼女が私を傷つけた。どうしたら
あれが手に入るだろうか? もっとこれが欲しい。もうあれは嫌だ」

 

 

These emotionally tinged thoughts are our attempts to keep the pleasure principle
operative. Much of our inner dialogue, rather than the “rational” secondary process that
is usually associated with the thinking mind, is this constant reaction to experience by
a selfish, childish protagonist. None of us has moved very far from the seven-year-old
who vigilantly watches to see who got more.

私たちは、このような感情に染まった思考によって快感原則を働かせ続けようとして
います。考える心は「合理的」な二次プロセスだと思われがちですが、内面の会話は、
自分勝手で子どもっぽい主人公が、体験に反応し続けているだけの一次プロセスです。
私たちは、自分よりたくさんもらった人が誰かいないかをしっかりと見張っている七歳
の子どもの頃からあまり成長していません。

 

 

Buddhist meditation takes this untrained, everyday mind as its natural starting point, and
it requires the development of our particular attentional posture――of naked, or bare,
attention. Defined as “the clear and single-minded awareness of what actually happens to
us and in us at the successive moments of perception,” bare attention takes this
unexamined mind and opens it up, not by trying to change anything but by observing
the mind, emotions, and the body the way they are. It is the fundamental tenet of
Buddhist psychology that this kind of attention is, in itself, healing: that by the constant
application of this attentional strategy, all of the Buddha’s insights can be realized for
oneself.

まだしつけられていないこの日常的心こそが、仏教瞑想の自然な出発点です。
そこから、純粋な注意という特殊な姿勢を育むよう努力します。それは、意識の向け方
です。純粋な注意の定義は、「一瞬一瞬相続してゆく知覚において、実際に自分に
起こっていることや自分の中で起こっていることを、明晰に、一心に自覚すること」
です。純粋な注意は、まだ吟味されていない心を取り上げて開いていきます。何かを
変えようとするのではありません。心や感情や身体をあるがままに見つめることで、
自然に開けるのです。このような意識の向け方は、それ自体が癒しです。これが
仏教心理学の根本的な見解です。この注意の戦略を常に応用すれば、ブッダの獲得した
すべての洞察を各自が悟ることができます。

 

 

As mysterious as the literature on meditation can seem, as elusive as the koans of the
Zen master sometimes sound, there is but one underlying instruction that is critical to
Buddhist thought. Common to all schools of thought, from Sri Lanka to Tibet, the
underlying theme of the Buddhist approach is this remarkable imperative:

瞑想に関する文献は神秘的に思えるかもしれませんし、禅の師匠の公案は時に
とらえどころなく聞こえるかもしれません。しかし、仏教思想に共通する唯一の決定的
な教えがあります。スリランカからチベットに至る、あらゆる仏教思想の学派に共通
する仏教的アプローチの統合的テーマとは、次のような注目すべき指令です。

 

 

“Pay precise attention, moment by moment, to exactly what you are experiencing, right
now, separating out your reactions from the raw sensory events.”

「たった今あなたが体験していることに対して、生の感覚的事象そのものからあなたの
反応を分離して、一瞬一瞬正確に注意を払いなさい」

 

 

This is what is meant by bare attention: just the bare facts, an exact registering, allowing
things to speak for themselves as if seen for the first time, distinguishing any reactions
from the core event.

純粋な注意とは、次のようなことを意味します。ただ裸の事実だけを正確に心に
刻み付けること。あたかもはじめて見たかのように見ること。ものそれ自体が語るよう
にすること。中核となる出来事からあらゆる反応を区別することです。

 

 

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