古い神話がパワーを失いつつある現在、私たちに必要な新しい神話とは?――バイリンガルで、どうぞ。
What is the new myth when the old ones are losing their power in the present?―more to come both in English and in Japanese.
Moyers : I was about to say that we are creating new myths, but you say no, every myth we tell today has some point of origin in our past experience.
Campbell : The main motifs of the myths are the same, and they have always been the same. If you want to find your own mythology, the key is with what society do you associate? Every mythology has grown up in a certain society in a bounded field. Then they come into collision and relationship, and they amalgamate, and you get a more complex mythology. But today there are no boundaries. The only mythology that is valid today is the mythology of the planet――and we don’t have such a mythology. The closest thing I know to a planetary mythology is Buddhism, which sees all beings as Buddha beings. The only problem is to come to the recognition of that. There is nothing to do. The task is only to know what is, and then to act in relation to the brotherhood of all of these beings.
モイヤーズ : 私はついいましがた、われわれは新しい神話を作っている最中だと言いかけたんですが、先生は、そうではなく、われわれがいま語る神話のすべてはどこか過去の経験に根ざしているとおっしゃる。
キャンベル : 神話の主要なモチーフはみな同じだし、昔から同じだったのです。あなた自身の神話を見つけようと思ったら、どういう社会に属しているかを知ることが肝心です。あらゆる神話は限界領域内の特定の社会で育ってきました。それからそれは他の神話と衝突し、相互関係を持ち、やがて合体して、より複雑な神話になるのです。でも、現代は境界線がありません。今日価値を持つ唯一の神話は地球というこの惑星の神話ですが、私たちはまだそういう神話を持っていない。私の知るかぎり、全地球的神話にいちばん近いのは仏教でして、これは万物には仏性があると見ています。重要な唯一の問題はそれを認識することです。まず行動を、というのでは決してありません。大事なのはただ、在るものを在るがままに知ること。そのあとで万民万物の友愛にふさわしい行動をすることです。
Moyers : Brotherhood?
Campbell : Yes. Now brotherhood in most of the myths I know of is confined to a bounded community. In bounded communities, aggression is projected outward. For example, the ten commandments say, “Thou shall not kill.” Then the next chapter says, “Go into Canaan and kill everybody in it.” That is a bounded field. The myths of participation and love pertain only to the in-group, and the out-group is totally other. This is the sense of the word “gentile” ――the person is not of the same order.
モイヤーズ : 友愛?
キャンベル : そうです。ただ、私が知っている神話の友愛は、たいがいある限界領域内の社会に限られています。境界線に囲まれた社会では、攻撃性は外に向けられます。例えば、十戒では「殺してはならない」と言っているのに、すぐあとの章ではカナンの地に攻め入って彼らを皆殺しにせよと言っています (正しくは、カナン人を含む七つの民を「必ず滅ぼし尽くさねばならない」とある)。それが限界領域というものです。参加と愛の神話は内集団だけに関わるもので、外集団はまるで無関係。それが「異邦人」という語の意味です。異邦人は同じ人間仲間ではないのです。
Moyers : And unless you wear my costume, we are not kin.
Campbell : Yes. Now, what is a myth? The dictionary definition of a myth would be stories about gods. So then you have to ask the next question. What is a god? A god is a personification of a motivating power or a value system that functions in human life and in the universe――the powers of your own body and of nature. The myths are metaphorical of spiritual potentiality in the human being, and the same powers that animate our life animate the life of the world.
モイヤーズ : そして、私と同じ服装をしていなければ同類とは見なさない。
キャンベル : そう。そこで、あらためて神話とはなにかを問うてみましょう。辞書の定義によれば、神話とは神についての物語です。そこで次の疑問が出てくる。神とはなにか。神とは、人間の生命の営みのなかでも、また宇宙内でも機能している動因としての力、ないし価値体系の擬人化です。あなた自身の肉体のさまざまな力と、自然のさまざまな力との擬人化です。神話は人間の内に潜んでいる精神的な可能性の隠喩です。そして、私たちの生命に活気を注いでいる力と全く同じものが世界の生命に活気を与えているのです。
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