When it comes to Mahayana Buddhism, this book is the one you must read. ――
more to come both in English and in Japanese.
There are eight inducements to write this Discourse.
- A general object, i e ., that the author might induce all beings to liberate
themselves from misery and to enjoy blessing.
問う。どういう理由で本論を著わすのであろうか。答う。それは八つの理由からで
ある。第一は、一般的な理由である。すなわち、人々が苦悩から解放され、究極の
安らぎを得てほしいと願うからである。
The Mahayana can be briefly treated as to two aspects, namely, What it is,
What it signifies.
What is the Mahayana? It is the soul of all sentient beings, that constitutes all things
in the world, phenomenal and supra phenomenal; and through this soul we can disclose
what the Mahayana signifies.
Because the soul in itself, involving the quintessence of the Mahayana, is suchness,
but it becomes [in its relative or transitory aspect, through the law of causation]
birth-and-death in which are revealed the quintessence, the attributes, and the activity
of the Mahayana.
仏教の普遍性をまとめて示そうとすると、一つは、仏教の普遍性の根拠が問題となり、
二つは、仏教の普遍性の意味が問題となる。
仏教の普遍性の根拠は何かというと、正しく人々の心にもとづいているということで
ある。人々の心は迷う存在であり、さとる存在である、という両面がある。
こういう人々の心にもとづいて仏教の普遍性の意義が明らかになるのである。なぜかと
いうと、この人々の心は、真実のあり方の様子を示すので、仏教の普遍性の実態を提示
することになるからであり、この人々の心は、原因や条件によって生じたり滅したり
する様子を示すので、仏教の普遍性みずからのそのものと、その様子と、そのはたらき
を提示することになるからである。
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