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仏教で読み解く「サピエンス全史」その6。「創造主としての神」を認めない仏教は、どのようにして誕生したか? Reading “Sapiens: A Brief History of Humankind” through Buddhism. No.6――What is the birth story of Buddhism, which does not acknowledge “God as a creator”?

 

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「サピエンス全史」「ホモ・デウス」など、2000万部以上の世界的ベストセラーの
著者・ユヴァル・ノア・ハラリが、人類史の観点から、仏教の誕生について解説――
バイリンガルで、どうぞ。

Yuval Noah Harari, who is the author of world best-sellers of over 20 million copies such
as “Sapiens: A Brief History of Humankind” “Homo Deus: A Brief History of Tomorrow,”
gives us commentaries on the birth story of Buddhism from the viewpoint of human
history ――more to come both in English and in Japanese.

 

 

 

All the religion we have discussed so far share one important characteristic: they all
focus on a belief in gods and other supernatural entities. This seems obvious to
Westerners, who are familiar mainly with monotheistic and polytheist creeds. In fact,
however, the religious history of the world does not boil down to the history of gods.

これまで論じてきた宗教はみな、重要な特徴を一つ共有している。どれも、神あるいは
それ以外の超自然的存在に対する信仰に焦点を当てているのだ。西洋人はおもに一神教
多神教の教義に馴染んでいるので、これは明白に思えるだろう。だが実際には、世界
の宗教史は煎じ詰めると神々の歴史にはならない。

 

 

During the first millennium BC, religions of an altogether new kind began to spread
through Afro-Asia. The newcomers, such as Jainism and Buddhism in India, Daoism and
Confucianism in China, and Stoicism, Cynicism and Epicureanism in the Mediterranean
basin, were characterized by their disregard of gods.

紀元前1000年紀には、まったく新しい種類の宗教がアフロ・ユーラシア大陸中に広まり
始めた。インドのジャイナ教や仏教、中国の道教儒教、地中海沿岸のストア主義や
キニク主義、エピクロス主義は、神への無関心を特徴としていた。

 

 

These creeds maintained that superhuman order governing the world is the product of
natural laws rather than of divine wills and whims. Some of these natural-law religions
continued to espouse the existence of gods, but their gods were subject to the laws of
nature no less than humans, animals and plants were.

これらの教義は、世界を支配している超人的秩序は神の意思や気まぐれではなく自然
法則の産物であるとする。自然法則を重んずるこれらの宗教のうちには、依然として神
の存在を支持するものもあったが、その神々は人間や動植物同様、自然の諸法則に支配
されていた。

 

 

Gods had their niche in the ecosystem, just as elephants and porcupines had theirs, but
could no more change the laws of nature than elephants can. A prime example is
Buddhism, the most important of the ancient natural-law religions, which remains one of
the major faiths.

ゾウやヤマアラシと同じで、神々は生態系の中にニッチを持っていたが、やはりゾウと
同じで自然の法則を変えることはできなかった。最たる例が、自然の法則を信奉する
古代宗教のうちで最も重要な仏教で、仏教は今なお、主要な宗教の一つであり続けて
いる。

 

 

The central figure of Buddhism is not a god but a human being, Siddhartha Gautama.
According to Buddhist tradition, Gautama was heir to a small Himalayan kingdom,
sometime around 500 BC. The young prince was deeply affected by the suffering evident
all around him.

仏教の中心的存在は神ではなくゴータマ・シッダールタという人間だ。仏教の伝承に
よると、ゴータマは紀元前500年ごろの、ヒマラヤの小王国の王子だったという。
若いころこの王子は自分の周りの至るところで見られる苦しみに深く心を悩ませた。

 

 

He saw that men and women, children and old people, all suffer not just from occasional
calamities such as war and plague, but also from anxiety, frustration and discontent, all
of which seem to be an inseparable part of the human condition.

彼は老若男女がみな、戦争や飢饉のような折々の災難ばかりでなく、不安や落胆、欲求
不満といった、すべて人間の境遇とは切り離しようのなさそうなものにも苦しんでいる
のを目にした。

 

 

People pursue wealth and power, acquire knowledge and possessions, beget sons and
daughters, and build houses and palaces. Yet no matter what they achieve, they are
never content. Those who live in poverty dream of riches. Those who have a million want
2 million. Those who have 2 million want 10 million.

人々は富や権力を追い求め、知識や財産を獲得し、息子や娘をもうけ、家や御殿を
建てる。それなのに、何を成し遂げようと、けっして満足しない。貧しい暮らしを送る
者は富を夢見る。巨万の富を持っている者はその倍を欲しがる。倍が手に入れば10倍を
欲しがる。

 

 

Even the rich and famous are rarely satisfied. They too are haunted by ceaseless cares
and worries, until sickness, old age and death put a bitter end to them. Everything that
one has accumulated vanishes like smoke. Life is a pointless rat race. But how to
escape it?

金持ちで高名な人さえ、満足していることは珍しい。彼らもたえず不安や心配に
つきまとわれ、挙句の果てに病気や老齢、死によってそれに終止符を打つ。人が蓄え、
積み上げたものはすべて、煙のように消えてなくなる。人生は意味のない、愚かで
激しい生存競争だ。だが、どうすればそこから抜け出せるのか?

 

 

At the age of twenty-nine Gautama slipped away from his palace in the middle of the
night, leaving behind his family and possessions. He travelled as a homeless vagabond
throughout northern India, searching for a way out of suffering. He visited ashrams and
sat at the feet of gurus for nothing liberated him entirely――some dissatisfaction always
remained.

ゴータマは29歳のとき家族も財産も後に残して、夜中に王宮を抜け出した。住む場所も
ない放浪者としてインド北部を歩き回り、苦しみから逃れる方法を探した。修行所を
いくつも訪ね、聖者の教えを乞うたものの、完全には解脱できなかった。つねに
何かしら不満が残るのだった。

 

 

He did not despair. He resolved to investigate suffering on his own until he found
a method for complete liberation. He spent six years meditating on the essence, cause
and cures for human anguish. In the end he came to the realization that suffering is not
caused by ill fortune, by social injustice or by divine whims. Rather, suffering is caused
by the behavior patterns of one’s own mind.

だが彼は絶望しなかった。完全な解脱の方法を見つけるまで、苦しみについて独自に
吟味することを決心した。そして、人間の苦悩の本質や原因、救済の探究に6年を
費やした後、ついに、苦しみは不運や社会的不正義、神の気まぐれによって生じる
のではないことを悟った。苦しみは本人の心の振る舞いの様式から生じるのだった。

 

 

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