東洋と西洋の考え方を比べた時、良く言われるのは「非二元論」か「二元論」の違い
です。とくに宗教において、神と人間とを分けるキリスト教の二元論に対して、
そうではない仏教や道教など東洋的思想との違いが際立つと言います。禅においても、
大切なことは、「二つにならないこと」。では、アップルの創業者・スティーブ・
ジョブスに決定的な影響を与えた、禅の解説書から――バイリンガルで、どうぞ。
When you compare the way of thinking in the East with the one in the West, it is
frequently said that you find the difference between “Nondualism” and “Dualism.”
Especially in religion, the difference between Christianity which divides God from man,
and the Eastern ideas such as Buddhism and Taoism which do not is said to be
distinctive. In Zen, the important thing is “not to be dualistic.” Now, we have the practical
guide which had a critical effect on Steve Jobs, a founder of Apple―― more to come
both in English and in Japanese.
For Zen students the most important thing is not to be dualistic. Our “original mind”
includes everything within itself. It is always rich and sufficient within itself. You should
not lose your self-sufficient state of mind.
禅の修行で一番大切なことは「二つ」にならない。ということなのです。私たちの
「初心」は、その中に、すべてを含んでいます。それは、いつも豊かで、それ自体で
満ち足りています。この、それ自体で満ち足りている心の状態を失ってはいけません。
This does not mean a closed mind, but actually an empty mind and a ready mind. If your
mind is empty, it is always ready for anything; it is open to everything. In the beginner’s
mind there are many possibilities; in the expert’s mind there are few.
これは、心を閉ざしてしまう、という意味ではありません。そうではなく、
空 (エムプティ) の心、それゆえ、つねにどんなことも受け入れる用意がある心です。
心が空であるとき、それはどんなことも受け入れる、どんなことにも開かれている、
という状態にあります。初心者の心には多くの可能性があります。しかし専門家と
いわれる人の心には、それはほとんどありません。
In the beginner’s mind there is no thought, “I have attained something.” All self-centered
thoughts limit our vast mind. When we have no thought of achievement, no thought of
self, we are true beginners. Then we can really learn something. The beginner’s mind is
the mind of compassion. When our mind is compassionate, it is boundless.
初心者の心、「初心」には、「私はなにかを得た」というような思考がありません。
どのような自分中心の思考も、無限に広い心の中に限界をつくります。なにかを達成
したいとか、達成したというような心がないとき、つまり、自分中心の思考がない
とき、私たちは、本当の初心者なのです。このとき、私たちは初めてなにかを学ぶこと
ができます。初心者の心は、すべてを受け入れる慈悲の心でもあります。私たちの心が
慈悲に満ちているとき、それは無限なものになっています。
Dogen-zenji, the founder of our school, always emphasized how important it is to
resume our boundless original mind. Then we are always true to ourselves, in sympathy
with all beings, and can actually practice.
私たちの宗派を開いた道元禅師は、この無限の、本来の心からつねに始めることが、
いかに大事なのか、いつも強調されました。このとき、私たちは、本当の意味で自分に
正直であり、ありとあらゆるものに共感を覚え、そして、実際の修行をすることが
できるのです。
So the most difficult thing is always to keep your beginner’s mind. There is no need to
have a deep understanding of Zen. Even though you read much Zen literature, you must
read each sentence with a fresh mind.
そこで一番難しいのは、初心者の心を持ち続ける、ということです。禅について深い
理解を持つなどということは、必要はありません。禅の文献を読むときも、そうした本
の一行一行をまったく新しい心で読まなければなりません。
You should not say, “I know what Zen is,” or “I have attained enlightenment.” This is also
the real secret of the arts: always be a beginner. Be very very careful about this point. If
you start to practice zazen, you will begin to appreciate your beginner’s mind. It is the
secret of Zen practice.
「私は禅が何かを知っている」とか「私は悟りを得た」などというべきでは
ありません。つねに初心者でいるということ、ここに禅の本当の秘密があるのです。
このポイントは、とても、とても大切です。もし坐禅を始めるのであれば、あなたの
初心に感謝する、ということから始めます。ここに禅の修行の秘密があるのです。
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Zen Mind, Beginner's Mind: Informal Talks on Zen Meditation and Practice
- 作者:Suzuki, Shunryu
- 発売日: 2011/06/28
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