しあわせになる英語 English for Happiness

日曜更新。人生に役立つバイリンガルの学び。

「スティーブ・ジョブズの愛読書:禅マインド、ビギナーズ・マインド」。その5。坐禅の呼吸法で、あなたは、あなたと宇宙の関係に気づく? “Zen mind, Beginner’s mind” No.5――Will the way of breathing in zazen enable you to be aware of the relationship between you and the universe?

 

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坐禅において呼吸は非常に大切だと言います。それは、単に技術的な問題ではなく、
あなたという存在の根本に気づくことができる、素晴らしい行為。 アップルの創業者・
スティーブ・ジョブスに決定的な影響を与えた、禅の解説書から――バイリンガルで、
どうぞ。

It is said that the way of breathing in zazen is very important. It is not a mere technical
issue but a wonderful action which enables you to be aware of the basis of your
existence. From the practical guide which had a critical effect on Steve Jobs, a founder of
Apple―― more to come both in English and in Japanese.

 

 

 

When we practice zazen our mind always follows our breathing. When we inhale, the air
comes into the inner world. When we exhale, the air goes out to the outer world. The
inner world is limitless, and the outer world is also limitless. We say “inner world” or
“outer world,” but actually there is one whole world.

坐禅をするときには、いつも呼吸に従います。息を吸うと、空気は身体の「中の世界」
に入ってきます。吐くときは身体の「外の世界」に出て行きます。「中の世界」は無限
です。「外の世界」も無限です。私たちは、「中の世界」、「外の世界」といいます
が、実際は、一つの全体の世界なのです。

 

 

In this limitless world, our throat is like a swinging door. The air comes in and goes out
like someone passing through a swinging door. If you think, ”I breathe, ” the ”I” is extra.
There is no you to say “I.” What we call “I” is just a swinging door which moves when we
inhale and wen we exhale. It just moves; that is all. When your mind is pure and calm
enough to follow this movement, there is nothing: no “I,” no world, no mind nor body;
just a swinging door.

この無限の世界では、のどは、ちょうど回転扉のようなものです。空気が、この回転扉
を通って出たり入ったりしているだけです。「私が息をしている」と考えるときの
「私」は余計です。「私」というものは存在していません。「私」というのは、息を
吸ったり、吐いたりするときに動く回転扉にすぎません。それは、ただ動いている、
それだけです。息の動きだけについていけるように、心が純粋で、落ち着いていれば、
そこには私も、世界も、心も、身体も、ありません。ただ回転扉があるだけです。

 

 

So when we practice zazen, all that exists is the movement of the breathing, but we are
aware of this movement. You should not be absent-minded. But to be aware of the
movement does not mean to be aware of your small self, but rather of your universal
nature, or Buddha nature.

ですので坐禅の修行をするときには、そこにあるのは、ただ呼吸の動きだけです。
しかし、私たちはこの呼吸の動きに気がついています。心をどこかへ行かせてしまって
はいけません。この動きに気がついている、ということは、自分の「小さな私」を意識
している、ということではなく、むしろ、自分自身の本来の姿、仏性に気がついて
いる、ということなのです。

 

 

This kind of awareness is very important, because we are usually so one-sided. Our usual
understanding of life is dualistic; you and I, this and that, good and bad. But actually
these discriminations are themselves the awareness of the universal existence.

このような気づきは、非常に大切です。なぜなら、私たちはいつも、二つのうちの
どちらかに偏った見方をしているからです。人生に対する通常の見方は、非常に二元的
です。あなたがいて、私がいる。これがあって、それがある。善があって、悪がある。
しかし、こうした区別というものは、実は、それ自身、宇宙という存在が気がついて
いる、ということなのです。

 

 

“You” means to be aware of the universe in the form of you, and “I” means to be aware of
it in the form of “I. You and I are just swinging doors. This kind of understanding is
necessary. This should not even be called understanding; it is actually the true experience
of life through Zen practice.

「あなた」というのは、宇宙があなたという形をとって宇宙自身に気がついているの
です。「私」というのは、宇宙が私という形をとって、宇宙自身に気がついているの
です。あなたと私は、ただの回転扉にすぎません。こうした理解は必要です。本来、
理解とさえ呼ぶべきではありません。それは禅を通じた、人生の真実の経験なのです。

 

 

So when you practice zazen, there is no idea of time or space. You may say, “We started
sitting at a quarter to six in this room.” Thus you have some idea of time (a quarter to
six), and some idea of space (in this room). Actually what you are doing, however, is just
sitting and being aware of the universal activity. That is all.

そこで、坐禅の修行をするときには、時間とか空間という観念はなくなります。「6時
15分前に、ここで坐禅を始めました」といいます。すると、15分前という時間の観念、
この部屋という場所の観念が生まれます。しかし、実際にみなさんが行っていること
は、ただ、ここに座り、宇宙の活動に気がついているだけ、それだけです。

 

 

 

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