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21世紀のグローバルな問題を解決するために、「宗教を超えて」、大切なものとは?―When it comes to solving the global problems of the 21st century, what are the important things” beyond religion”? 「ユヴァル・ノア・ハラリ( Yuval Noah Harari) : 21 Lessons for the 21st Century」No.4。

 

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何人かが指摘しているように、「サピエンス全史」「ホモ・デウス」など、2000万部
以上の世界的ベストセラーの著者・ユヴァル・ノア・ハラリは、仏教の影響を強く
受けているように見えます。彼が、世俗主義の見地から解説する、21世紀のグローバル
な問題を解決するために、「宗教を超えて」、大切なものとは?――バイリンガルで、
どうぞ。

As some people indicate, it seems that Yuval Noah Harari, who is the author of world
best-sellers of over 20 million copies such as “Sapiens: A Brief History of Humankind”
“Homo Deus: A Brief History of Tomorrow,” is strongly influenced by the Buddhist
teachings. He gives us commentaries from the view point of secularism on the important
things to solve the global problems of the 21st century ”beyond religion” ――more to
come both in English and in Japanese.

 

 

 

But when it comes to solving rather than stoking the global problems of the twenty-first
century, religions don’t seem to offer much. Though many traditional religions espouse
universal values and claim cosmic validity, at present they are used mainly as the
handmaid of modern nationalism――whether in North Korea, Russia, Iran or Israel. They
therefore make it even harder to transcend national differences and find a global solution
to the threats of nuclear war, ecological collapse and technological disruption.

だが、21世紀のグローバルな問題を煽り立てるのではなく解決するとなると、宗教が
提供するものはほとんどないように見える。多くの伝統的宗教は普遍的な価値観を支持
し、普遍的な正当性を主張するものの、今のところ、主に現代のナショナリズムの手先
として使われている。北朝鮮、ロシア、イラン、イスラエルのどこでもそうだ。
したがって、国家間の違いを超越して、核戦争と生態系の破壊と技術的破壊の脅威に
対するグローバルな解決法を見つけるのが、宗教のせいでなおさら難しくなっている。

 

 

What then is the secular ideal? The most important secular commitment is to the truth,
which is based on observation and evidence rather than on mere faith. Seculars strive
not to confuse truth with belief.

それでは、世俗主義的な理想とは何か? 最も重要な世俗主義的責務は、真実に関する
もので、真実とは、たんなる信心ではなく、観察と証拠に基づいている。世俗主義
は、真実を信心と混同しないように努力する。

 

 

The other chief commitment of secular people is to compassion. Secular ethics relies
not on obeying the edicts of this or that god, but rather on a deep appreciation of
suffering. For example, secular people abstain from murder not because some ancient
book forbids it, but because killing inflicts immense suffering on sentient beings.

世俗主義者のもう一つの主要な責務は、思いやりに対するものだ。世俗主義の倫理の
基盤は、何かしらの神の命令に従うことではなく、苦しみを深く理解することだ。
たとえば、世俗主義者が殺人を控えるのは、何かしらの古い文書がそれを禁じている
からではなく、命を奪えば感覚ある生き物に途方もない苦しみを与えるからだ。

 

 

There is something deeply troubling and dangerous about people who avoid killing just
because ‘God says so’. Such people are motivated by obedience rather than
compassion, and what will they do if they come to believe that their god commands them
to kill heretics, witches, adulterers or foreigners.

「神がそう言っている」からというだけで人を殺すのを避けている人々には、何か本当
に不穏で危険なところがある。そのような人々は、思いやりではなく服従することが
動機なので、神が異端者や魔女、姦通者、外国人を殺すように命じていると信じるよう
になったら、何をしでかすだろう?

 

 

Of course, in the absence of absolute divine commandments, secular ethics often faces
difficult dilemmas. What happens when the same action hurts one person but helps
another? Is it ethical to levy high taxes on the rich in order to help the poor? To wage
a bloody war in order to remove a brutal dictator? To allow an unlimited number of
refugees into our country?

世俗主義の倫理は絶対的な神の戒律を伴わないので、当然ながら、難しいジレンマに
しばしば直面する。同じ行動がある人を傷つけるものの別の人を助けるときには
どうなるのか? 貧しい人を助けるために、豊かな人に高い税金を課すのは倫理的
なのか? 残忍な独裁者を追放するために血なまぐさい戦争を起こすのは? 数に制限なく
難民を自国に受け容れるのは?

 

 

When secular people encounter such dilemmas, they do not ask “What does God
command?” Rather, they weigh carefully the feelings of all concerned parties, examine
a wide range of observations and possibilities, and search for a middle path that will
cause a little harm as possible.

そのようなジレンマに出合うと、世俗主義者は、「神は何を信じるか?」とは
問わない。その代わり、当事者全員の感情を慎重に比較し、多様な所見や可能性を検討
し、引き起こす害ができるだけ小さい中道を探し求める。

 

 

The twin commitments to truth and compassion result also in a commitment to equality.
Though opinions differ regarding questions of economic and political equality, secular
people are fundamentally suspicious of all a priori hierarchies.

真実と思いやりに対する双子の責務は、平等への責務にもつながる。経済的平等と
政治的平等についての疑問に関してはさまざまな意見があるとはいえ、世俗主義者は
根本的に、先にありきの階層制はすべて疑いの目で見る。

 

 

Suffering is suffering, no matter who experiences it; and knowledge is knowledge, no
matter who discovers it. Privileging the experiences or the discoveries of a particular
nation, class or gender is likely to make us both callous and ignorant. Secular people are
certainly proud of the uniqueness of their particular nation, country and culture――but
they don’t confuse ‘uniqueness' with ‘superiority’. Hence though secular people
acknowledge their special duties towards their nation and their country, they don’t think
these duties are exclusive, and they simultaneously acknowledge their duties towards
humanity as a whole.

苦しみは、誰が経験しようと苦しみであり、知識は、誰が発見しようと知識だ。特定の
国民や階級やジェンダーの経験や発見を特別扱いすると、人は冷淡で無知に
なりやすい。世俗主義者もたしかに、自分の属する国民や国家や文化の独自性を誇りに
思っているが、「独自性」と「優越性」を混同することはない。したがって、
世俗主義者は自国民や自国に対して特別の義務があることを認めはするものの、その
義務が唯一のものだとは考えず、人類全体に対しても義務を負っていることを同時に
認める。

 

 

  

21 Lessons for the 21st Century

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  • 作者:Yuval Noah Harari
  • 出版社/メーカー: Vintage
  • 発売日: 2019/08/22
  • メディア: ペーパーバック
 

 

21 Lessons: 21世紀の人類のための21の思考

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21 Lessons for the 21st Century

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  • 作者:Yuval Noah Harari
  • 出版社/メーカー: Random House Audio
  • 発売日: 2018/09/04
  • メディア: CD
 

 

 ※ご参考に(For your reference)。

Beyond Religion

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  • 作者:Dalai Lama
  • 出版社/メーカー: HarperCollins India
  • 発売日: 2014/01/15
  • メディア: ペーパーバック
 

 

ダライ・ラマ宗教を超えて

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Beyond Religion: Ethics for a Whole World by H. H. Dalai Lama(2016-03-09)

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